Bella-Veneet Oy myyty Nimbus Boats Sweden AB:lle

Ruotsalainen venevalmistaja Nimbus Boats Sweden AB on ostanut 28.11.2018 Bella-Veneet Oy:n koko osakekannan. Venetehtaan kiinteistöt, joissa tuotanto tapahtuu, eivät sisälly kauppaan. Bella-Veneet Oy:n perustaja Raimo Sonninen ostaa kiinteistöt ja vuokraa ne pitkällä vuokrasopimuksella Bella-Veneet Oy:lle. Jo aiemmin Bella-Veneet Oy:n omistukseen siirtyneen Flipper Marin AB:n veneliiketoiminta siirtyy myös Nimbus Boats Sweden AB:lle. Bella-Veneet Oy:n työntekijät jatkavat vanhoina työntekijöinä uuden omistajan palveluksessa.

Bella-Veneet Oy on toiminut Raimo Sonnisen johdolla vuodesta 1970. Venetehtaita on Kuopiossa kolme ja Luodossa yksi. Henkilöstön määrä näissä on 150. Yrityksellä on kolme lasikuituvenemallistoa – Bella, Flipper ja Aquador – sekä uusi Falcon-alumiinivenemallisto. Viennin osuus on 78 %, ja se suuntautuu 25 maahan. Yhteistyö Mercury-moottorivalmistaja Brunswick Marinen kanssa alkoi vuonna 2003, kun se tuli Bella-Veneet Oy:n osa-omistajaksi. Yhteistyö jatkuu myös kaupan jälkeen.

Nimbus Boats aloitti toimintansa vuonna 1968. Nimbus Group on yksi Euroopan johtavista vapaa-ajanvenevalmistajista. Nykyiset ja tulevaisuuden veneilyyn sopivat veneet kehitetään pohjoismaisiin design- ja käytännöllisyysnäkökohtiin pohjautuen. Tuotteita leimaavat korkea laatu, merikelpoisuus, käytännöllisyys ja ympäristötietoisuus. Yhtiö kehittää, valmistaa ja myy Nimbus-tuotemerkin lisäksi myös Alukin- ja Paragon Yachts -tuotemerkkejä maailmanmarkkinoille. Nimbus-pääkonttori sijaitsee GKSS-satamassa Göteborgissa. Veneet myydään kuluttajille maailmanlaajuisen jälleenmyyjäverkoston välityksellä. Noin puolet myynnistä menee kokonaan omistuksessa olevien jälleenmyyjien kautta, toinen puoli itsenäisten jälleenmyyjien kautta. Viennin osuus on 70 %. Liikevaihdon arvioidaan vuonna 2018 olevan 500 milj. Ruotsin kruunua, ja yhtiöllä on 145 työntekijää.

”Kahden, huomattavan pitkän historian omaavan venevalmistajan yhdistyminen tuo synergiaetuja niin tuotekehitykseen, hankintoihin, tuotantoon kuin jakeluteihinkin. Yhteistyö on voimaa kansainvälisillä markkinoilla, joilla menestyminen tulee takaamaan työtä henkilöstölle, alihankkijoille sekä jälleenmyyjille. Tavoite on valmistaa markkinoille korkealaatuisia ja haluttuja tuotteita kilpailukykyiseen hintaan”, toteaa Raimo Sonninen.